Nový majitel fanshopu AC Sparta Praha!

Okolo Sparty se toho děje vždy hodně, před nějakým časem ale Sparta plnila titulní strany nejen kvůli výkonům, ale také kvůli nové identitě. I proto jsme udělali rozhovor s Kamilem Veselým (ředitelem marketingu AC Sparta Praha, dále v textu jako KV) a Vojtěchem Šišmou (předsedou představenstva Footballmania, dále v textu jako VŠ).

 
Zaznamenali jsme informaci, že fanshop AC Sparta Praha změnil majitele. Je na tom něco pravdy?

: Co se týká fanshopu Sparty, provozovatelem je i nadále společnost Footballmania. Ta nadále provozuje fanshop i eshop a vlastní výhradní licenci na produkty se symbolikou fotbalové Sparty. Naopak v této oblasti došlo v loňském roce k prodloužení dlouhodobé spolupráce. Co se týká majitele, toho změnila společnost Footballmania. Jediným akcionářem je nově společnost Offside marketing investment, a.s. (která má sídlo v Pařížské ulici, stejně jako další společnosti z holdingu Daniela Křetínského, pozn. red.)

Chápu to tedy správně, že Footballmania je vlastníkem práv na loga a na vše, co je se Spartou spojené, a jako jediná může vyrábět a prodávat oficiální merch ACS?

VŠ: Ano, to je takové stručné shrnutí více než stostránkové smlouvy (smích). Ale abych byl přesnější. Vlastníkem práv je stále klub, který práva na symboliku k výrobě a prodeji fanouškovských produktů tzv. postoupil naší společnosti.
KV: Podepsali jsme novou víceletou licenční smlouvu (mimochodem z původní pár stránkové nabobtnala na dokument o více než sto stranách), kde za jasně stanovených podmínek Footballmanii postupujeme práva k užívání naší symboliky. K tomu jako klub máme poměrně striktní pravidla, která musí každý náš partner dodržovat. Postupujeme tedy symboly, které jsou možné používat v rámci merche ACS, Footballmanii. Fotballmania na základě smlouvy platí Spartě fixní poplatek bez ohledu na to, kolik produktů prodá. Zároveň z každého produktu odvádí Spartě určitá procenta. Pokud si fanoušek koupí ve fanshopu jakýkoli produkt, podpoří tak svůj klub.

Zde se nabízí podotázka, proč by ale Spartě neměl plynout celý zisk?

: Mnoho fanoušků si neuvědomí, že celá částka Spartě nikdy nepůjde, ani kdyby si merchandising spravovala sama. Je v tom schované DPH, výroba produktů, distribuce, skladování, reklama, náklady spojené se zaměstnanci a další. Samozřejmě jak zmiňoval Kamil, Footballmania také platí roční poplatek či pronájem prostor pro fanshop na Letné.
KV: Model, že pro nás dělá a prodává merch externí dodavatel, je v západní Evropě naprosto běžný. Myslím, že bez obav mohu říci, že je to ten nejběžnější model. Fungují tak např. kluby v Premier League. Na první pohled to může vypadat, že část zisku klubu uniká. Dodavatel to samozřejmě dělá pro zisk, to je jasné. Udělali jsme si ale finanční analýzu a z té nám jasně vyšlo, že je tento model pro Spartu nejvýhodnější i z ekonomického hlediska. Jak je to možné? I díky tomu, že Footballmania dělá zboží také pro jiné sportovní subjekty, je možné se dostat s náklady na výrobu, uskladnění i distribuci produktů velmi nízko. Reálný zisk obou subjektů je vyšší, než kdyby si Sparta dělala merch sama. Finančně je to tedy jasné. Mimo to jsme rádi, že se o to starají specialisté v oboru, což platí i pro další okruhy činností na Spartě, které také outsourcujeme. Jako příklad mohu uvést catering, produkci zápasového programu a reklamních ploch či ostrahu sparťanských areálů. Na to vše máme specializované společnosti v daném oboru.

Kamil Veselý, ředitel marketingu ACS. Foto: ACS a Sportbiz

Chápu to správně, že ty nepřipravuješ chlebíčky do VIPka? 😉

KV: (smích) ne ne, to určitě ne. Ale když už o tom mluvíme, tak dám takový banální příklad, proč nám catering dodává externí firma. Když mají k dispozici na utkání např. tisíc klobás a prodá se jich pět set, tak ty nerozmražené využijí na jiné akci. Kdybychom si to dělali sami, můžeme je vyhodit. Nebo je pak budou všichni zaměstnanci dva týdny povinně jíst (smích).

Jak se vlastně koukáte na dva (alespoň jen o těchto dvou vím) eshopy, které si vedou skupiny našich fanoušků? Jak s nimi spolupracujete? Narážím na to, že často vidím fotky produktů nafocených přímo na Letné na stadionu.

: Za nás je primárně potřeba ukázat kvalitu našich produktů či služeb, a až potom koukat, jak a co prodávají fanouškovské eshopy. Ale klíčové je, aby se s ohledem na klubové ochranné známky chovali zodpovědně.

KV: Správný termín je asi tolerance, ale lze říct, že je vlastně i podporujeme. I proto má jeden z shopů své prodejní místo přímo v areálu stadionu na ochozu na protější tribuně. Jako klub si uvědomujeme, že příjem z tohoto prodeje je klíčem k tomu, aby se z něj platily různé fanouškovské aktivity (chorea, výjezdy apod.), které jsou samozřejmě velikým přínosem i pro klub. Dobrá atmosféra na našich zápasech je pro nás velmi důležitý aspekt, aktivity fanoušků v tomto směru určitě vítáme.

: Jedná se z našich zkušeností o běžný model ve více klubech, se kterými spolupracujeme. Je správně, když si fanoušci vytvoří svoji identitu mimo tu oficiální sparťanskou a financují tím vytváření atmosféry na stadionu. Naší ambicí je trefit se do stylu většinového fanouška, ale zároveň jít cestou fashion či lifestylového brandu.

Vojtěch Šišma, CEO Footballmania

Je tohle vlastně běžná záležitost v Evropě, aby měli fanoušci vlastní brand? Nebo je tohle do jisté míry unikátní?

VŠ: Kamkoliv jedu, tak se snažím se jít podívat na nějakou sportovní událost, a třeba teď si vzpomínám, že na Arsenalu v ulicích před stadionem jsou kiosky, kde se prodávají šály a další suvenýry mimo oficiální obchod Arsenalu a bez využití oficiálního loga klubu.

Kolik lidí se vlastně stará o fanoušky Sparty z pohledu Footballmanie?

VŠ: Číslo přesahuje deset osob z interního týmu (vedení společnosti, produktoví manažeři, specialista prodeje, účetní, logistika, prodavači) a dále využíváme externí specialisty či dodavatele v oblastech například designu, marketingu či IT a ecommerce. V logistice ty počty relativně fluktuují. Aktuálně to jsou tři zaměstnanci, ale v předvánočním čase nebo teď s kolekcí Sparta Tečka to jsou stovky objednávek denně a musíme náš tým nárazově rozšiřovat. Máme samozřejmě zaměstnance v kamenné prodejně na Letné plus kolem desítky brigádníků při zápasech.

Ptám se hlavně proto, jestli nepřemýšlíte o více výdejních místech?
: Bohužel kvůli Covidu jsme museli jít jinou cestou a naopak jsme uzavřeli prodejnu v Perlové ulici, která byla zaměřena zejména na zahraniční klientelu. Stejně tak prodejnu v našem sídle v ulici Komunardů, která byla zaměřena jako fotbalová speciálka. Výdejní místo jsme ale dle plánů zprovoznili na Letné, kde je bohužel nyní kvůli vládnímu nařízení zavřeno.

Můžu prozradit, že v následujících týdnech nebo měsíci spustíme eshop Sparty na nové platformě. Bude na výběr více možností dopravy, různě cenově odstupňovaných. Budeme spolupracovat s výdejními místy a když to sečtu, je to přes 3500 výdejních míst po celé ČR a na Slovensku.

Prozradíte konkrétně, které výdejní služby to budou?

VŠ: PPL Parcel shop a WE|DO Uloženka(bývalé InTime). S doručením až domů přibude služba WE|DO Home.
KV: Ze dvou na 3500, to jde (smích).

Co bude v novém eshopu jiné?

: Kromě více možností dopravy budou mít zákazníci možnost vidět dostupnost u jednotlivých produktů na fanshopu na Letné. Od nové sezony bude možné uplatňovat slevy plynoucí jak ze Sparta Club členství, tak i z permanentek. Bude možné uplatnit vouchery (online i offline), nebude chybět „hlídací pes“, tedy při naskladnění produktu, který byl vyprodán, dostane uživatel upozornění. A mnoho dalšího je v přípravách dalších rozšíření.

Na jaké novinky se můžeme těšit do nové sezóny?

: Novinek bude hodně, ale nyní bylo zaměření hlavně na rebrand, který nám zabral hodně času. Nová identita nám umožní velkou variabilitu v produktech a já osobně se velmi těším na podzimní kolekci k výročí Sparty. Bude se pracovat s historickými fotkami přímo na oblečení. Dále pracujeme na šíři sortimentu, přičemž uspokojit asi nejrozmanitější skupinu fanoušků v ČR je velká výzva. Několik věcí máme zatím tzv. v šuplíku. Z tohoto mohu prozradit třeba 3D puzzle stadionu, což je takový obvyklý produkt velkých světových klubů. Už bychom ho i vydali, ale čekali jsme právě na rebranding. Tenhle produkt se u výrobce objednává ve velkých počtech, takže jsme museli počkat. Změna bude také u kvality produktů, jelikož jsme zrevidovali naše dodavatele a aktuálně spolupracujeme s dodavateli, kteří spolupracují i s velkými západními kluby. Jsou to firmy z Francie, Anglie, Portugalska, Turecka, Asie a dalších zemí. Věřím, že i v tomhle fanoušek zaznamená určitý pokrok.

Prodejna na Letné již začátkem této sezony doznala určitých změn v rámci fittingu. V červnu proběhne redesign v rámci nové identity. Co bohužel neovlivníme, je velikost prodejny, kde jsme limitovaní stadionem. Víme o tom, ale nic s tím bohužel neuděláme.

Možná hloupá otázka, ale co se stane se „starým“ logem a všemi produkty, kde je?

VŠ: Tím, že nová identita se plánuje rok a půl, tak i s tímto se počítalo. O to víc je alchymie naskladnit nyní správné počty produktů. Se Spartou se bavíme o nějakých charitativních možnostech a třeba se z toho stane retro kolekce (smích).

Fanshop na Letné

Prvním artiklem k nové identitě byla kolekce Sparta Tečka. Jak jste spokojeni s prodejem a splnila kolekce vaše očekávání?

VŠ: Kolekce byla od začátku součástí komunikace nové identity. Chtěli jsme si vyzkoušet nové uvažování nad produkty a potvrdit některé hypotézy. Například využívání hráčů do komunikace, styl komunikace nebo že fanoušek Sparty je tak nehomogenní skupina, že vždy bude někdo, komu se nezavděčíme. Četli jsme komentáře a doufám, že v budoucích kolekcích pokryjeme právě i tuhle sparťanskou různorodost.

Interně panuje velká spokojenost. Tak velký zájem jsme nečekali a hned první den jsme zlomili rekord v počtu objednávek (bylo jich přes 600). Jestli je možné dát touto cestou poklonu naší logistice (mj. sparťanským fotbalistkám, které dokázaly zboží vyexpedovat tak, že páteční objednávky byly ve většině případů již v pondělí u fanoušků), tak bych to rád udělal.

Možná mi tenhle údaj utekl, ale jaká byla limitace, tedy kolik kusů bylo vyrobeno a bude možné je zakoupit i dále?

: Tahle informace byla v komunikaci, limitace 1893 kusů. Veškeré produkty bude možné koupit i dále, ale už nebudou mít limitaci, tedy label „first edition“. Tohle byla textilní produkce, ale chystají se v této kolekci i hrníčky, šály a tak dále.

Prozradíte něco k novým dresům s novým logem? Máme se těšit hodně, nebo hrozně hodně?

KV: Já si myslím, že je na co se těšit. Půjde o kombinaci klasiky a moderny a za mě je to dobře vyvážené. Nové budou dresy domácí i venkovní. Mně osobně se moc líbí venkovní a hned jak to půjde, tak si ho koupím. Dresy navíc budou rozdílné i v tom, že na každém z nich bude jiné provedení loga. Ale mohu prozradit, že to nebude jediná novinka spojená s těmito dresy. Sami však brzy uvidíte.

4.4 9 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Most Voted
Nejnovější Nejstarší
Inline Feedbacks
View all comments
Radim
Radim
4 měsíců před

Supr clanek

FANDA73
FANDA73
4 měsíců před

Dufam, ze budu v ponuke aj vacsie rozmery, aspon na objednavku.Dakujem.